måndag 5 oktober 2009

Höstklagan



Jag håller fortfarande på att försöka vänja mig vid att det är höst. Trots gula löv, frost och isande vindar vill jag inte riktigt acceptera det som är och det som komma skall. Höst och vinter är inte min grej, så är det bara.

Inte blir höst- och vinterångesten lättare av att många butiker redan har plockat fram julsortimentet. Visserligen gillar jag julen skarpt, men jag vill faktiskt inte se tomtar och halmbockar i början av oktober (eller i slutet av september då jag faktiskt såg dom första).

Maj, juni, juli, augusti och december är dom enda svenska månader jag vill ha, resten kan jag vara utan. Så under september, oktober, november, januari, februari, mars och april handlar det om att försöka överleva kylan och mörkret. Som tur är finns det böcker, doftljus, plädar och stora muggar té som kan lindra eländet lite. Vid närmare eftertanke är det kanske inte så hemskt att krypa upp i ett soffhörn och mysa medan höstvindarna viner utanför fönstret.

4 kommentarer:

  1. Jag vill också vara med på ett hörn, Elin! Jag har en kladdkaka i ugnen... kanske kan kvala in i ditt höstmys med den?

    SvaraRadera
  2. Kladdkaka är perfekt för höstmys, självklart kvalar du in!

    SvaraRadera
  3. Kan som lite trost meddela att vi har riktigt hundvader pa den har sidan :-) Central North Island hade ett snofall utan dess like i forrgar, 300 bilar fick overges pa vagen och de vart evakuerade av raddningstjansten. Alla stackars lamm som just nu fods dar runt Taupo m m, ligger ratt illa till med. Och sa hade vi ju tsunamivarning harom dagen, till och med har i Auckland. Men nar vagen val nadde oss, sa var den bara ungefar 40 cm, och dessutom var tidvattnet ute, sa det vart inte mycket med det, tack och lov :-) Ha det gott i hostmorkret!

    SvaraRadera
  4. Jag kanske inte ska klaga så mycket på vår höst... Läste om tsunamin här och höll koll på den på väg mot NZ. Var en stor lättnad att det inte blev en sådan stor våg som man först trodde.

    SvaraRadera