onsdag 14 mars 2012

CHOKLADHALLONKAKA





Här är en av tårtorna från gårdagskvällens firande av barnens födelsedagar. Dom fyller år med en veckas mellanrum (Emil den sjunde och Klara den fjortonde) och det blir ofta dubbelkalas för dom med våra respektive familjer. Denna gång var det barnens mor- och farföräldrar, samt deras moster med barn som kom och uppvaktade.

Till middag gjorde jag spaghetti och köttfärsås, och sedan blev det triss i tårtor. Dels denna chokladhallonkaka (recept HÄR), fransk blåbärskaka (recept HÄR) samt en smarrig citron- och marängpaj som jag provade för första gången. Recept på den kommer en annan gång, för den ska helt klart bakas fler gånger.

Klaras födelsedag är idag, men hon fick ingen lyckad start på den. Hon blev magsjuk under natten och mådde inget vidare. Men hon har blivit allt piggare under dagen, så senare i kväll går det säkert ner en rejäl bit av den blåbärstårta hon beställt. Skönt att det blev en snabbt övergående historia för på fredag kväll vankas det stort tjejkalas med övernattning här, då gäller det att vara frisk och pigg!


7 kommentarer:

  1. Hej Elin!
    Vilket inlägg, det vattnas i munnen här! Du är en mästare på att bjuda på läckerheter!!!
    Den där chokladhallonkakan ska bakas så fort vi kommer hem från Mallorca. Mums, så ljuvlig den ser ut och jag älskar namnet!
    Stackars Klara som blev sjuk, hoppas hon snabbt snabbt blir pigg och kry igen! Häftigt att det bara skiljer en vecka mellan barnens födelsedagar!

    Här hemma har vi så smått börjat plocka fram inför resan. Det är en riktig early bird flight på lördag så allt måste vara klart fredag kväll. Med två glada tidsoptimister i en familj brukar det ibland bli lite kritiskt...!!

    Hämtade ut en hel hög pockets idag, ska ta och välja vilken jag ska läsa härnäst samt vad som får följa med på resan. Min pappa hade några böcker där nere som jag kunde låna så onödigt att släpa för mkt.

    Teatime här! Önskar er en fin födelsedagskväll!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Anna...det vattnas i munnen! Jag älskar sötsaker även om jag nu för det mesta säger NEJ!!! Gud, så gott!

    Synd för Klara att hon blev magsjuk. Man får trösta sig med att det för det mesta försvinner ganska snabbt <3

    Jag sitter som en skadeskjuten fågel..var ute 1 mil innna och fick lite skav under tramdynan :(

    Hoppas på en frisk torsdag!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Så typiskt! Tänk att man så ofta blir dålig när man absolut inte vill vara det. Skönt att Klara mår bättre och att det blev en bit av önsketårtan! Låter som det blir jättekul med tjejkalas på fredag med övernattning ;)

    Du är så duktig med mat och bakning Elin. Jag blir så sugen när jag ser din bild. Tyvärr ska jag hålla mig ifrån sånt här gott, men var jag nära den här skulle jag inte kunna hejda mig. Tycker precis som Anna att bara namnet är läckert!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Wow vilken tårta, tur att man kan titta utan att "lägga på sig". Ser grymt god ut.
    Se nu till att krya på er för barnkalas behöver man krafter till. Det brukar ju vara en hel del planerande bakom dem. Blir det många som sover över? Hoppas ni får det kul och att hon blir frisk tills dess.

    Ha en underbar helg bland allt födelsedagsfirande.
    Tjingeling !
    Anette :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt för sent svar! VI hade sex tjejer som sov över så det var full fart här. Vardagsrummet fullt av madrasser och det blev inte särskilt många timmars sömn... :)

      Radera
  5. MMMM jag är totalt en chokladnaroman:)Detta gick jag igång på haha
    Jag gillar din blogg,så mysig. Om du vill ha lite vårkänslor ala Paris kan du titta in hos mig:)
    Ha en kanonhelg

    LOVE Maria på inredningsvis

    SvaraRadera
  6. Tack för hälsning här hos mig! Klart jag vill ha vårkänslor a la Paris, jag tittar in genast! :)

    SvaraRadera