onsdag 25 april 2012

SINGAPORE NOODLES





I kväll har vi provat det första receptet från Donal Skehans kokbok Kitchen Hero, och det var verkligen supergott! Emil valde vilken rätt vi skulle laga och den var otroligt god, helt i vår smak.


Singapore noodles


3 vitlöksklyftor, skalade och finhackade
5 cm färsk ingefära, skalad och finhackad
1 msk soja
1 msk ostronsås
2 strimlade kycklingfiléer
100 g risnudlar, vermicelli
2 msk solrosolja
2 selleristjälkar, finskivade
1 morot, skalad och finskivad
4 salladslökar, finskivade
1 msk asiatiskt currypulver
en rejäl näve böngroddar
1 msk sesamolja, efter smak


Blanda ihop vitlök, ingefära, soja och ostronsås i en skål. Lägg i kycklingstrimlorna och vänd runt. Täck över och marinera i kylen i minst 30 min.


Tillaga nudlarna enligt instruktioner på förpackningen, låt dem rinna av och ställ åt sidan.


Hetta upp en wok eller stekpanna på hög värme, häll i oljan. Lägg i kycklingen inklusive marinaden och woka i 3-4 minuter. Tillsätt selleri, morot och salladslök och woka i ytterligare ett par minuter. Krydda med currypulvret, rör om och tillaga i 2 minuter till. 


Häll nudlarna och böngroddarna i woken, droppa över sesamoljan och blanda allt ordentligt.
Servera direkt.


Jag missade tyvärr att köpa böngroddar när jag handlade så dom fick vi klara oss utan. I övrigt så dubblerade jag receptet till oss fyra (fast just risnudlarna tredubblade jag), det blev lagom. Asiatiskt currypulver hittade jag inte på vår mataffär, så det fick bli lite röd cyrrypasta istället.

Detta var verkligen supergott och kommer att bli en återkommande favoriträtt hemma hos oss.


4 kommentarer:

  1. Jag är en noodellover! Skulle kunna äta det nästan varje dag (pinsamt att erkänna!) Åt mycket "noodle soups" tidigare. Barnen kallade det för mammasoppa ;)

    Ser supergott ut!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Skulle just fråga om du hunnit prova den nya kokboken och så hade du. Det lät gott. Jag tänkte att jag skulle kolla den där kokboken, lät intressant.
    Visade du upp vår vandrande pinne för dottern? Vet du att jag tror att den "flyttat" hit. Sitter fortfarande kvar under taket utanför fönstret efter två dagar med regn.
    När ni bodde på Nya Zealand såg ni dem där?
    Kram Anette :-)

    SvaraRadera
  3. Du är duktig som provar nytt. Jag ska bli bättre på det också! Just nu är det katastrofalt. Ingen tid, ingen motion men efter i dag börjar det lugna ner sig! Eller i alla fall för någon vecka!!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Hej igen!
    Receptet låter underbart! Behöver lite inspiration i matväg just nu! I nuläget läser jag mest trädgårdsböcker. Har helt kommit av mig med annan bokläsning. Lite trist men så är det ibland!
    Önskar dig och familjen en fin fredag imorgon!
    Kram anna

    SvaraRadera