söndag 15 april 2012

SYSKONMIDDAG


I fredags hade jag och mina systrar en heldag tillsammans, det är extremt sällsynt och var så klart himla mysigt. Först lunch på stan och lite shopping, sedan åkte vi hem till oss och förberedde middagen. Jag tycker om att pyssla i köket, och med trevligt sällskap blir det ju ännu roligare.



Ugnsstekta kycklingklubbor med zucchinigratäng, sallad och vitlökssås blev det till middag. Gratängen kan ni hitta recept på här men jag gjorde den med bara zucchini denna gång, samt hoppade över vitlöken. Såsen består av turkisk yoghurt, worchestershiresås, riven vitlök, finhackad timjan, salt och peppar.



Jag har inget recept till kycklingen utan improviserade bara. Men kycklingklubborna penslades med en blandning av smält smör, rivet apelsinskal, pressad apelsin, finhackad färsk timjan, salt, vitpeppar och massor av riven vitlök. Jag klyftade en citron och en apelsin och lät klyftorna gå med i ugnen på 200° tills kycklingen var genomstekt.



Blandad sallad med gurka, avocado, körsbärstomater, rädisor, rödlök och smulad fetaost. Jag hällde över en vinägrett gjord av olivolja, vitvinsvinäger, salt och peppar.



Till efterrätt åt vi en cocostårta med vaniljgrädde och hallon. Smält 75 g smör och tillsätt 100 g mald mandel, 200 g cocosflingor, 3 ägg, 1 krm ekologiskt vaniljpulver samt rivet skal från en apelsin. Forma smeten till en rundel på bakpappersklädd plåt och grädda i 175° ca 25 minuter. När den kallnat bred över vispad grädde blandad med vaniljpulver, dekorera med valfria bär.


4 kommentarer:

  1. Å så gott det ser ut!! Du är verkligen duktig. Det här måste jag testa rakt av!

    Så härligt att ha en dag ihop med dina systrar. Som enda barnet har jag alltid önskat mig syskon.

    Igår såg jag Sarah's Keys på TV - tyckte om filmen. Har för mig att du läst boken?

    Ha en fin söndag! Kramar

    SvaraRadera
  2. Hej min vän!
    Snygg ny header du skapat Elin!
    Tackar för hälsning hos mig också! Jag blev jätte glad!
    Så mysigt att tillbringa tid med dina systrar! Ni verkar haft en toppen härlig dag! Jag ska träffa min syster i maj. Längtar! Inte minst efter syskonbarnen också.

    Så skönt med några lediga dagar för dig nu!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Hej Elin!

    Wow! Vilka underbara bilder på all mat och det vattnas rejält när jag sitter här och scrollar upp och ner. Det här måste jag ju definitivt testa. Ser vansinnigt gott ut! :)

    Mysigt med en heldag tillsammans med dina systrar. Jag kan tänka mig att det är svårt att få ihop tiden att träffas när alla har familj, arbeten och vardag att ta hänsyn till. Desto trevligare när det blir av. :)

    Jag tycker så mycket om din nya header Elin! Den ger en skön stämning och känns verkligen som du. :)

    Ta hand om dig vännen och ha en fin start på den nya veckan!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Men Gud, såg det gott ut eller vad!?!
    Mmm...måste pröva det en dag. =o)
    Tack för tipset!

    SvaraRadera