fredag 5 april 2013

JAG BÖRJAR VÄL MED MATEN

Vi spenderade påskhelgen i Riga där Emils hockeylag hade cup. Vi har såklart tillbringat stor del av tiden i ishallar, men har även hunnit med att se en del av stan. Jag har massor av bilder men vet inte riktigt var jag ska börja. Men det kan väl aldrig vara fel att starta med maten, eller hur? Jag trodde inte innan vi åkte att standarden på maten skulle vara så god, varje måltid har varit toppenbra och priserna är låga. Jag tog bara fram kameran vid ett fåtal tillfällen när vi åt, men här kommer i alla fall några bilder.





Big Lido. Här åt vi buffé vid långbord bland valv och takmålningar. Jag var i himlen såklart, jag är ju svag för mörker och mysigheter.





Detta var bara en av mathallarna på Central Market, jag har aldrig tidigare sett så mycket mat på samma plats! Här fanns fisk, kött, grönsaker, frukt, mejerivaror och delikatesser i ofattbara mängder. 





Skivad biff med sukiyakisås och avokado- och koriandersallad, något av det godaste jag ätit i hela mitt liv. Enkelt men alldeles, alldeles underbart!



Något jag inte hade räknat med var att jag skulle kunna hitta så gott kaffe i Riga. Det enda stället där kaffet inte var helt tipptopp var på vårt hotell, men i övrigt har det smakat jättebra.



Jag kan inte uttala mig om smaken på denna efterrätt eftersom det var Niklas som åt den, men ryktet säger att den var god. Choklad och nötter i kombination kan ju aldrig vara fel!



En Riga Coffee måste man ju prova!



Indiskt är gott, och detta var ju helt fantastiskt! Vi har bestämt oss för att det måste bli ytterligare ett besök på denna restaurang, så det är väl bara att börja planera för nästa resa! Kanske till hösten eller vintern så vi kan kombinera mat och KHL-hockey.



Hamburgare är aldrig fel och efter en helg med åtta hockeymatcher var Emil värd ett rejält skrovmål! Killarna gjorde en toppenturnering, kom på elfte plats av tjugo och spelade bättre än någonsin. Jag är så stolt!

Tyvärr är hockeysäsongen över för grabbarna nu och det är bara att vänta på att försäsongsträningen ska dra igång. Det blir ett litet vakuum denna tid på året, men jag får ju njuta ytterligare en tid av elitserieslutspel och NHL-hockey. Och samtidigt längta lite efter hösten när allt drar igång igen...


3 kommentarer:

  1. Elin!

    Vad jag blev sugen på att åka till Riga! Ser hur mysigt ut som helst. Vilken upplevelse det måste varit för dig och hockeylaget :)))

    Kanske blir det NY nästa gång med hockeymatch :)

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Hallå Elin!
    En sån massa gott du visar!!! Älskar saluhallar! Får nog ta och fixa kvällsfika snart!!!
    Njut er spännande helg! Vi hörs snart igen!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Mat är ett utmärkt sätt att börja på Elin! :) Och vilka godsaker sedan. Jag sitter här och blir hungrig trots att jag precis har ätit. Och visst är det väl intressant det där med att man ofta minns maten från sina resor. Den har en stor betydelse i våra liv. :)

    Kram på dig♥

    SvaraRadera