tisdag 17 januari 2012

VINTERLÄSNING





Här kommer en liten sammanfattning av de böcker jag läst på sista tiden, en riktigt blandad kompott. Som vanligt bara några korta ord om varje bok. Jag borde egentligen skriva om böckerna direkt när jag har läst istället för att vänta, men det blir liksom inte av.

Mysteriet på Père-Lachaise av Claude Izner är uppföljaren till Mordet i Eiffeltornet som jag läst och skrivit om tidigare. Det är alltså andra boken om privatdetektiven och bokhandlaren Victor Legris, och jag uppskattade verkligen att få tillbringa några timmar i det färgsprakande Paris i slutet av 1800-talet. Men ingen av böckerna har inte gjort något bestående intryck på mig, även om de var helt ok som förströelse.

Lila hibiskus av Chimamanda Ngozi Adiche är en julklapp från mitt favoritbokcafé och faktiskt en av de bästa böcker jag läst. Man får följa den hämmade nigerianska flickan Kambili och hennes bror som växer upp i en välbärgad och till synes perfekt familj, men där pappan styr med hjärnhand och misshandlar både fru och barn. Denna bok får faktiskt inte att beskriva i bara några få ord, så titta gärna in hos recensionsmästarinnan Anna här för en helt fantastisk beskrivning av denna bok. Författarens övriga böcker står nu högt upp på läslistan!

Vart tog den söta lilla flickan vägen av Åsa Lantz är en riktigt, riktigt bra spänningsroman. Yi Yang kom till Sverige från Kina i tonåren, lockad av löften om utbildning och en ljus framtid. Men i själva verket blev hon inlåst och utsatt för sexuella övergrepp. Nu är det dags för hennes hämnd, och den ska ske genom en dokumentärserie i TV på bästa sändningstid. Men någon försöker stoppa hennes berättelse och Yi tvingas gå under jorden. En regissör på Göteborgs Stadsteater får i uppdrag att leta upp henne, och en dramatisk story tar sin början. Detta är väldigt spännande och mycket skickligt skrivet tycker jag, det är en spänningsroman i klass med de allra bästa. Rekommenderas!


Tempelbranden av Catharina Ingelman-Sundberg är tredje delen i serien Släkten, där varje bok skrivs av olika författare. Denna del utspelar sig i mitten av 1000-talet när svearna ska kristnas. Huvudpersonen Åsa är bara ett barn när hennes familj dödas på grund av att de vägrar omvända sig till kristendomen. Hon får sedan växa upp hos en storman, och befinner sig i centrum av kampen mellan asatrogna och kristna. Jag älskar ju historiska romaner, och denna bok är precis som tidigare böcker i serien (Blandat blod och Sigrids hemlighet) alldeles, alldeles underbar. Jag kastas tillbaka i tiden och njuter av alla miljöer och vardagsbetraktelser, vill inte att den ska ta slut.

Fladdermusmannen av Jo Nesbø. Jag hade läst bara en enda bok om polisen Harry Hole tidigare men beslutade mig nu för att börja läsa hela serien från början. Denna bok utspelar sig i Australien i och med att Harry Hole skickas dit från Norge för att hjälpa den australiensiska polisen att utreda mordet på en norsk TV-personlighet. Det här är riktigt bra, Nesbø är en skicklig författare som lyckas ge huvudpersonen Harry en trovärdig karaktär. En skicklig utredare som kämpar med sitt förflutna och sin alkoholism, han är både skicklig och mänsklig. En deckare helt i min smak!

En dag av David Nicholls är ju otroligt hypad och omskriven. Med all rätta, den har ett lite ovanligt upplägg. Vi får träffa Emma och Dexter den 15 juli 1988, och sedan vid samma tidpunkt varje år under ett par decennier. Storyn är skickligt skriven, och vi får följa dessa två huvudpersoner i både hjärta och smärta. Bra skrivet som sagt, och jag gillar verkligen boken även om jag personligen hade föredragit ett annat slut... Men det är som tur är inte upp till mig att bestämma!


Hoppas att ni kan hitta någon bok här som kan tänkas passa just er smak! Smaken är som sagt som baken, man gillar olika stilar. Jag tycker om att blanda, men det finns inte mycket som slår en riktigt bra deckare eller historisk roman. Jag ser fram emot många lästimmar framöver, vad vore livet utan böcker?!



6 kommentarer:

  1. Tack för tipsen! Det är livet med böcker. Önskar att jag hade en hängmatta att ligga i och bara få läsa helt för sig själv!

    Ha en fin onsdag Elin!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Jag vill läsa, läsa, läsa!

    Det här låter hemskt men just nu skulle jag inte tacka nej om jag fick en liten lätt febertopp så jag med gott samvete kunde stanna kvar i sängen och läsa mellan varven i två-tre dagar ;)

    Lila Hibiskus står på min lista efter Annas suveräna recension. Du bekräftar hur fenomenal boken är, så nu så!

    Tack för inspiration. Kramar!

    SvaraRadera
  3. Hej Elin!
    Jag är hemma med en liten sjukling idag, så passar på att surfa en sväng när han sover! Läste ut bok av Douglas Kennedy igår och funderar nu på vad jag ska läsa härnäst. Ja, vad vore livet utan böcker?! Jag är så glad att vara en läsfantast. Det är underbart och skänker en så mkt glädje!
    Jag är så jätte glad att du uppskattade Lila Hibiskus och dess fantastiska författarinna! Tack för de fina orden du skrev!

    Önskar dig en toppen dag Elin, förhoppningsvis innehållande minst en kopp tea och lite bokläsande!!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Hej igen!
    Missade ju att tacka för de fina boktipsen också som du delar med dig av! Jag blev riktigt sugen på Jo Nesbo deckaren som utspelar sig i Australien!! Du är en baddare på att plöja böcker Elin!
    Kram igen

    SvaraRadera
  5. Anna, en hängmatta skulle jag inte tacka nej till!

    Lotta, jag förstår känslan, ibland är det faktiskt så att lite lätt feber skulle vara välkommet!

    Anna, hoppas att sonen mår bättre nu! Det är inte roligt när de små blir sjuka. Kan inte tänka mig ett liv utan böcker, det vore som ett liv utan sol för mig! Det är så roligt att kunna dela boktips och inspiration med varandra.

    Kram till er alla!

    SvaraRadera
  6. Läste en bok av Jo Nesbö under vår resa i Afrika. Nu vill jag bara läsa mer av honom! =o)
    Älskar att läsa. Kan inte somna om jag inte får läsa lite först.
    Kram och tack för boktipsen1

    SvaraRadera