torsdag 17 december 2009

Glögg



I år har jag mer än vanligt snöat in på att göra egen glögg. Jag varierar receptet lite, men använder alltid rött vin (vanligt eller alkoholfritt), glöggkryddor och apelsin.

Eftersom jag generellt sett försöker vara återhållsam med socker hoppar jag helt enkelt över det när jag gör glögg, jag tycker att det går precis lika bra utan. Apelsinskivorna ger sötma så att det räcker. Jag har även provat att tillsätta blåbär, lingon, russin och mandarin, men inte allt samtidigt såklart.

Häll helt enkelt valfri mängd vin i en kastrull, tillsätt glöggkryddor, socker om du vill, och några skivor apelsin (ev någon mer smaksättning enligt ovan). Värm upp, lägg på ett lock och ställ kastrullen åt sidan en timme, eller tills du tycker att vinet tagit lagom smak. Sen är det bara att sila bort kryddor och frukt, värma igen till lagom temperatur och njuta!

1 kommentar:

  1. Åå måste testa nån dag! Jag har aldrig gjort egen glögg förr.

    SvaraRadera