lördag 19 december 2009

Sentimental efterrätt



Det här är en efterrätt jag gjorde under påskhelgen 2006. Bilden har sparats i min bloggmapp eftersom jag tyckte att det var en bra idé som jag ville tipsa om.

Jag lägger sällan särskilt mycket tid på desserter, om jag alls gör någon. Ofta blir det bara kaffe och kaka efter maten då vi har gäster, och när vi är själva hoppar vi helt över det söta. Hellre förrätt än efterrätt om jag måste välja.

Men ibland vill man avsluta middagen med något lite festligare. Efterrätten på bilden består av citronmousse (halvfabrikat, den som vill kan självklart göra egen), och ovanpå frusna hallon mixade med socker. Till detta små bitar av brownie som jag bara behövde ta upp ur frysen.

Denna efterrätt intogs vid en påsklunch med en familj vi har mycket kär, men som vi tyvärr har lämnat kvar på andra sidan jorden. Så varje gång jag tittar på bilden blir jag självklart sentimental, och tänker tillbaka på allt roligt vi gjort tillsammans.

Jag har en idé om att upprepa dessertupplägget på julafton i år, men då med helt andra smaker. I de små skålarna har jag tänkt att det ska vara pannacotta med glöggmarinerade lingon. Och istället för brownies ska det vara mjuk pepparkaka. Återstå att se om det verkligen blir som jag planerat!

1 kommentar:

  1. Ååå jag tror jag springer upp till Valbo omedelbums! Sånt där gör att min beslutsamhet flyr sin kos. Vill ha vill ha vill ha!

    SvaraRadera