torsdag 23 juni 2011

BÖCKER BÖCKER BÖCKER



Jag har läst en hel del på sista tiden, men inte tagit mig för att skriva om böckerna här i bloggen. Som vanligt blir det inga regelrätta recensioner, utan bara några kommentarer om vad jag tycker om böckerna i fråga.

Bumberang av Tatiana de Rosnay måste jag börja med, för den var helt underbar! En ganska enkel roman men med ett fint språk och en historia som håller intresset vid liv rakt igenom. Familjehemligheter i en fin fransk familj, och här finns både vardag och spänning. Trots att det var ett par veckor sedan jag läste ut Bumerang så går jag fortfarande omkring och tänker på boken. Så stort tack till Anna för tipset!

Tusenskönor av Kristina Ohlsson är en mycket läsvärd Stockholmsdeckare. Den är både spännande och välskriven, och även här finns familjehemligheter som nystas upp allt eftersom. En mycket bra bok, och jag kommer helt klart att läsa mer av Kristina Olsson.

Oväntat besök på Star Street av Marian Keyes är i stil som alla Marians böcker, passar bra när man vill ha något mer lättsmält. Denna är nog inte en av hennes bästa böcker men fyller sin funktion och är lagom underhållande.

Den sista vintern av Åke Edwardson är den tionde och avslutande boken om Erik Winter och hans kollegor vid Göteborgspolisen. Spännande och välskriven som alla Edwardsons böcker, och ett mycket spännande fall för kommissarie Winter att lösa.

Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren har jag bara hunnit läsa några kapitel ur, men jag måste bara skriva ett par rader om den. Vilket språk och vilken historia! Oavsett vad jag kommer att tycka om fortsättningen så har jag redan fått valuta för både tiden och pengarna, det här är läsglädje på hög nivå trots att historien som sådan hittills varit mest tragisk. Jag återkommer nog om denna bok när jag har läst ut den.

2 kommentarer:

  1. Den där Bumerang måste jag nog ta och läsa. Flera som rekommenderat den.
    Tack för kommentar inne hos mig.
    Tyckte ni om Auckland alltså? Bodde ni i själva staden?
    Jag trivs inte där alls. Helt ok nån helg nu och då, men det är för stort för mig. I Wellington har man gå avstånd till nästan allt. =o)
    Trevlig midsommar!!

    SvaraRadera
  2. Hej Elin!
    Så kul att du också gillade Bumerang! Beställde hennes andra bok häromdagen. Så lustigt att du skriver att du gått och funderat på den så här i efterhand. För mig var det verkligen så att jag saknade att dela karaktärerenas vardag efter att jag läst ut boken. Härligt att du tagit dig an Carl Johan Vallgrens mäktiga berättelse. Det skrivspråket skulle man besitta!!! Kanske han ger kurser?!
    Må så gott!
    Kram Anna

    SvaraRadera