måndag 26 december 2011

MAMMAS MOROTSKAKA








Mammas morotskaka är den godaste som finns, den slår till och med Kaffekoppens finfina kaka. Det är nötterna som är hemligheten, de ger den där perfekta smaken och konsistensen. Och citronen i glaacyren, mmm! Här hade mamma dekorerat kakan juligt med granatäpple, det var både jättefint och gott.


Bästa morotskakan


2 ägg
2 dl strösocker
1,5 dl rapsolja
2 dl vetemjöl
1 tsk kanel
1 tsk bakpulver
1 dl finhackade hasselnötter
1 krm salt
3 dl finrivna morötter


Vispa ägg, strösocker och rapsolja tills vitt och fluffigt. Tillsätt de torra ingredienserna och och morötterna. Häll i smord och bröad form.
Grädda i 175° i ca 50 minuter.


100 g philadelphiaost
1 dl florsocker
rivet citronskal


Rör ihop glacyren och bred över den svalnade kakan.



4 kommentarer:

  1. Tack för ett fint recept! Det måste jag prova nu i ledigheten :)

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Vilken super smarrig kaka Elin! Den ser ljuvlig ut!!! Hoppas du haft en skön dag och förhoppningsvis fått lite ledighet!
    Jag har jobbat idag men är ledig resten av veckan.
    Dags för lite bokläsning här!
    Kram, kram

    SvaraRadera
  3. God fortsättning Elin!

    Du bjuder på en vacker och vad det ser ut att vara, mycket god morotskaka. Mmm! Jag som precis varit på Kaffekoppen ;) Vår ugn är sådär att baka i men kanske ska jag våga mig på att testa det här receptet.

    Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Tack för hälsningar!
    Ja prova kakan, den är alldeles, alldeles underbar!

    Anna, jag har haft ett par lediga dagar nu men ska jobba torsdag och fredag.

    Kram Elin

    SvaraRadera