onsdag 22 februari 2012

LITE PIRR I MAGEN





Jag sitter här i soffan och fnissar lite åt mig själv och mitt lustiga beteende. Veckan innan bokrean startar har jag nämligen nedräkning. Jag tycker att dagarna segar sig fram, och jag går omkring och försöker tjuvkika över avspärrningarna där butikerna bygger upp sina reaskyltningar. Detta måste vara något som sitter kvar från mina tonår då jag tyckte att bokrean var årets händelse, då lade jag hela februari månads barnbidrag/studiebidrag på just böcker. Men numera handlar jag sällan en endaste bok under rean, möjligen kommer jag  hem med någon kokbok eller engelskspråkig deckare. För jag läser ju bara pocketböcker, och dessa köper jag billigt på nätet året om.

Men det är faktiskt jätteroligt att vara så här barnsligt inbilsk och förväntansfull. Det betyder att jag nu sitter här med pirr i magen och drömmer om att hitta massor av härliga guldkorn där i bokhögarna. Kanske kommer jag om ett par timmar hem med stora kassar fyllda med ljuvliga läsupplevelser för knappt några pengar alls... Som sagt, jag stannar kvar i min illusion i ytterligare en liten stund. Gör en kopp kaffe för att dra ut på det hela, för det är ju så himla mysigt att drömma och längta!


3 kommentarer:

  1. Du vet ju hur jag är...älskar att vara lite barnslig och inför en bokrea, absolut!

    Jag minns det som en högtid mer, när affärerna laddade upp.

    Hoppas du hittar några pärlor, kanske något du inte tänkt dig och som får följa med hem.

    Jag dricker också kaffe nu ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Elin!
    De känslan känner jag igen! När jag gick på gymnasiet åkte jag hemifrån super tidigt en morgon vid bokrea-starten. Hittade en alldeles underbar fotobok från USA:s olika delstater. Bara älskar den boken! Det är den bästa bokrea-köp jag gjort! Nu blir det inte till mkt till bokrea för mig men jag kan komma ihåg känslan. Magisk!!! Lilla julafton helt enkelt!!
    Kram Anna

    PS. Boken du nämnde är nog "Mat, vin och vanilj från Sydafrika". Den är trevlig men har mer bjudit på vackra foton än inspiration till att laga.

    SvaraRadera
  3. Hej Elin!

    Bokrean brukade vara årets höjdpunkt tidigare. Jag minns lyckan då katalogerna kom i brevlådan och hur jag kryssade, räknade, valde bort och slutligen lämnade in min beställning. Och lyckan över att på själva bokrean hitta fynd som inte ens fanns med i katalogerna.

    Tyvärr är dagens rea långt ifrån vad den en gång var och årets utbud kändes som en stor besvikelse tyckte jag. Jag har aldrig köpt så få böcker som detta år. Fyra böcker blev det bara. Två cd-böcker, en kokbok och biografin om Gösta Ekman. Döttrarna hittade lite böcker på nätet men under dagens besök på 6 olika försäljningsställen kammade de noll. Utbudet av ungdomsliteratur var verkligen under all kritik detta år. Så synd!Bokslukaråldern borde verkligen tas tillvara bättre av handeln.

    Så tyvärr känns bokrean numera som en parantes för denna boktokiga familj och istället läggs krutet på Bokmässan i Göteborg. Det är där vi fyndar numera. Men jag hoppas att du hade bättre lycka idag Elin och hittade några riktigt fina böcker?

    Kram till dig

    SvaraRadera