torsdag 29 januari 2009

Laxmiddag



Kvällens middag  var enkel och alldeles underbart god. För ett par veckor sedan köpte jag en laxsida till bra pris och en del av den skar jag ner i kuber och styckfryste. Idag kom dom kuberna väl till pass när jag ville göra en snabb middag. 

Recept

Små kuber av lax
Purjolök
Smör
Creme Fraiche
Fiskfond eller fiskbuljong
Vitt vin eller citronsaft
Dill
Salt och vitpeppar
Citronpeppar

Skiva purjolöken och fräs lätt i en rejäl klick smör. Tillsätt lite fiskfond, en skvätt god chardonnay om du råkar ha en öppnad flaska, creme fraiche (funkar lika bra med grädde) samt rejält med dill och övriga kryddor. Låt puttra ihop till en god sås. Lägg i laxkuberna och sjud i någon minut. Jag åt detta med avocado och lite ruccola. Potatis till barnen.

Man skulle även kunna hälla samma sås över några laxfiléer och tillaga i ugnen.

1 kommentar:

  1. Å jag blev genast hungrig igen! Gimme gimme gimme!

    SvaraRadera