torsdag 29 januari 2009

Lingonsylt



Att behöva läsa om lingonsylt i en blogg är väl kanske ingen höjdare. Men eftersom jag i alla fall har åstadkommit något idag som går att visa upp så får det bli ett syltinlägg. Sylten blev helt okej men inte lika god som mammas såklart. 

Jag har inte plockat lingon sedan jag gick i skolan och var tvungen att lämna in några liter till skolköket varje höst. Mina lingon kommer numera färdigplockade, färdigrensade och färdigförpackade från mamma och pappa. Tack snälla ni för att jag slipper vricka fötterna på grenar och stenar i skogen!

Mitt "recept" på lingonsylt lyder som följer:

Häll lingon och lite vatten i en kastrull och låt koka en stund. Skumma av och rör i strösocker efter behag. (Jag vill ha sylten ganska sur så jag är inte alltför generös med sockret. Man får prova sig fram helt enkelt). Häll upp i rena varma burkar och tjoff så är det klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar