måndag 11 maj 2009

Kycklingburgare med mangodipp



Tyvärr tänkte jag inte på innan jag la upp maten att jag kanske skulle ha tagit ett foto för bloggen, så det här är helt ostylat. Ni får väl försöka föreställa er kycklingburgaren någonstans där under såsen! Receptet är Leila Lindholms och är busenkelt att göra.

Dom hugade tog ciabattabröd och gjorde en ordentlig burgare men jag hoppade över brödet.

Kycklingburgare

800 g kycklingfärs
3 salladslökar
1 vitlöksklyfta
1 röd chili
1 kruka färsk koriander
1 msk sweet chilisås
2 tsk japansk soja
1 lime
svartpeppar
salt

Skiva det gröna på salladslöken i tunna skivor, hacka vitlök, chili och koriander fint och vänd samman med färsen. Smaksätt färsen med sweet chilisås, soja, skal och saft från limen, svartpeppar och salt. Forma färsen till lagom stora burgare, enligt receptet ska detta bli 6 st men jag gjorde 10. Gnid in burgarna med olivolja och grilla dem. Den här gången blev det grillpanna för oss men jag är säker på att det hade varit mycket godare om vi använt grillen.


Mangodipp

0,5 mogen mjuk mango
0,5 kruka färsk mynta
2 dl grekisk yoghurt
1 msk mango chutney
svartpeppar

Skala mangon och tärna den fint. Finhacka myntan och blanda samman samtliga ingredienser. Toppa burgarna med såsen.


Servera burgarna med färska ciabattabröd, sallad, tomater, rödlök och vad helst annat som kan tänkas passa. Jag kunde som vanligt inte motstå sparris, den här gången med lätt citronsmak. Feferoni, oliver och fetaost är heller aldrig fel.

Jag gillar sådan här mat som man kan plocka ihop själv, det funkar för alla om man kan välja bort det man inte gillar.

2 kommentarer:

  1. Kycklingburgare låter fint det! Men mango-chutney...*ryser* Men ja, man kan ju som du sa välja bort det man inte gillar =)
    Jag tyckte faktiskt vid första åsynen att det såg lite stajlat ut innan jag läste att det inte var det. Isåfall lägger du upp lite dekorativt även i vanliga fall =) Många fina färger!

    SvaraRadera
  2. Fniss, man kan ju alltid göra en annan sorts sås! :)

    SvaraRadera