söndag 17 maj 2009

Middagstips till i morgon




I ärlighetens namn är det inte alltför ofta vi äter spaghetti och köttfärssås här hemma. Men dom gånger det händer är det fest!

Det finns väl lika många recept på köttfärssås som det finns hemmakockar och det ena är godare än det andra. Jag varierar mig lite ibland men det här är väl på ett ungefär vad jag brukar använda.

Köttfärssås

Nötfärs
Gul lök (massor)
Krossade tomater
Tomatpuré och ev ketchup
Vitlök (massor)
Svartpeppar
Oregano (massor)
Salt

Jag tänker inte beskriva hur man gör såsen för det tror jag nog alla vet. Men viktigt är att använda mycket lök och att steka den i en rejäl klick med smör, mums! 

Ibland varierar jag med kryddningen, kanske tillsätter lite rödvin, purolök, oliver eller nåt annat smarrigt. Vispgrädde är också supergott i köttfärssås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar