tisdag 21 juli 2009

Saffranskaka



Lussekatter till jul kan jag vara utan, men en god saffranskaka har jag svårt att motstå oavsett tid på året. Den här från Sju sorters kakor är ljuvligt saftig och god. Som alltid vid baking är det viktigt att använda riktigt smör och inte margarin.


Saffranskaka

200 g smält smör
1 paket saffran (0,5 g)
2 ägg
3 dl strösocker
1,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en form.
Smält smöret och låt svalna något.
Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saffran, matfett och mjölk.
Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner det i smeten. Häll den i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min.
Sikta ev över florsocker när kakan ska serveras.

3 kommentarer:

  1. Åh, vad det ser gott ut! Kanske baka en kaka i helgen? Tro det eller ej men det senaste halvåret har jag bakat allt vårt bröd! Barnen älskar mitt grova havrebröd i lunchlådan. Det känns bra.

    SvaraRadera
  2. Å vad härligt, önskar att jag också kunde ta mig i kragen och baka allt själv... Tycker ju egentligen att det är jättekul att baka men det blir sällan av att jag gör det.

    SvaraRadera