onsdag 16 juni 2010

GREKISK FLÄSKFILÉ



Jag är imponerad av mig själv, det är tredje dagen i rad som jag lagar en för mig helt ny maträtt. Men nu blir det nog inte mer denna vecka. I morgon måste vi äta upp våra rester, och på fredag åker vi bort. Men jag är ganska säker på att jag kommer att fortsätta nästa vecka.

Dagens recept blev lite modifierat. I originalreceptet ska det vara kyckling, men jag var mer sugen på kött och valde att använda fläskfilé istället. Tyvärr glömde jag att köpa oliver, dom hade varit pricken över i.

Självklart öste jag på massor av den goda såsen efter att bilden var tagen!


Grekisk fläskfilé        4 port

en tärnad fläskfilé, ca 600 g
smör
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 vitlöksklyfta
1 gul lök
2 dl hönsbuljong
50 g fetaost
2 tsk oregano
2 tsk kinesisk soja
1 msk vetemjöl
2 dl matyoghurt
10 svarta oliver

Bryn fläskfilén i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Skala och hacka löken, fräs den tillsammans med riven vitlök i smör i en traktörpanna. Tillsätt buljong, mosad fetaost, oregano och soja. Rör ut mjölet i matyoghurten och rör ner i såsen. Lägg i köttet och låt koka i såsen i ca 10 min. Garnera med smulad fetaost och oliver.
Servera med pasta och grönsaker.

Recept: modifierat från min iPhoneapp från Arla

1 kommentar: