torsdag 5 februari 2009

Fläskfilégryta




Dags för ett mattips nu efter gårdagens inredning! Det här är ett lite omgjort recept som jag hittat någonstans, minns tyvärr inte var. Har för mig att det egentligen ska vara senap i men det tycker jag är onödigt, dom här smakerna räcker mer än väl. 

Fläskfilégryta

1 fläskfilé
1 paket bacon
smör
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 färsk chili
en halv burk svarta oliver
3 dl Creme Fraiche
1-2 dl vispgrädde
dragon
salt & peppar

Hacka och bryn baconet. Skiva fläskfilén tunt, salta och peppra och bryn i smör. Hacka lök, vitlök och chili och låt mjukna i smör på låg värme.
Blanda allt i pannan och häll över CF och grädde. Häll  i oliverna (hela eller hackade) och krydda med dragon efter smak. Jag föredrar när man bara kan ana dragonsmaken. Salta och peppra mer om det behövs. Låt puttra några minuter.

Vill man ha mer färg på grytan går det bra tillsätta lite soja och istället dra ner på saltet. Men de små röda chilibitarna (syns inte så bra på fotot) och oliverna gör att den ser granska trevlig ut ändå.

Vi hade broccoli som tillbehör till grytan, samt grovt vitlöksbröd till resten av familjen. Den undre bilden är tagen när jag värmde upp det som var över till lunch nästa dag. Då blev det avocado och grönsallad som tillbehör. Gott det också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar