tisdag 3 februari 2009

Kamera



Å vad jag längtar efter klart dagsljus att fotografera i, jag är så trött på halvtaskiga blixtbilder. 

En ny kamera står mycket högt upp på önskelistan, den vi har nu har definitivt gjort sitt. Den har varit bra men efter att ha producerat drygt sjutusen bilder har den börjat protestera. När ungefär hälften av bilderna man tar måste kasseras är det inte längre roligt att fota. Helst vill jag ha en systemkamera, men måste nog i första hand satsa på en bra kompaktkamera som är enkel att ta med sig. 

Research pågår men det är inte helt lätt. Kanske man helt enkelt ska satsa på en uppdaterad version av den Sony vi har? När jag sitter vid datorn och letar recensioner och priser hamnar jag ofrånkomligen bland systemkamerorna, så det är ingen tvekan om vad som lockar mest. Men jag måste som sagt i första hand köpa en kompaktkamera, det är inget att diskutera. Fast drömma kan man ju...

Tips på bra kameror mottages tacksamt!

Fotograf okänd

5 kommentarer:

  1. Köp en systemkamera! Är dock som du säger väldigt klumpig att ha med sig, men ack så mycket bättre bilder det blir och så mycket mer man kan experimentera. Man ska ju inte heller titta sig blind på antal pixlar. En systemkamera med 6 megapixel får man mycket bättre bilder med än en kompakt med 10. Beror på storleken på sensorn. Sensorn är ungefär som gamla tidens negativ. Sensorn är oftast mycket mindre på en kompaktkamera, och då spelar det ingen roll om man har miljoners miljarders pixlar efterom de trycks in på en sån liten yta. Den ytan är ju den som förstoras sen.

    Nu blev det mycket nördbabbel kände jag. Köp en kompakt vet ja... Vi vill också ha en bra kompaktkamera som man kan släpa med sig överallt. Man kan ju inte det med en systemkamera. Köp både ock!!! Låt pengarna rulla!

    SvaraRadera
  2. Haha, pengarullning blir det helt klart när man ska köpa kamera! Både ock kommer det definitivt att bli så småningom men jag tror tyvärr att jag måste börja med kompaktkameran... Jag är ju en sån där nörd som släpar med mig kameran var jag än går så det är liksom lämpligast så. Det är lite småsurt att vi har en jättebra och dyr analog systemkamera som bara ligger i förrådet och samlar damm, den är inte använd på fem år!

    Ja det där tjatandet om pixlar är ju så överdrivet. Folk köper kameror med så många pixlar som möjligt men struntar i allt annat. Konstigt tycker jag men i reklamen fokuserar man ju bara på pixlar så det är kanske inte så märkligt ändå.

    Nu är ju du proffsfotograf men vad är det för kamera du har?

    SvaraRadera
  3. Hej! Vilken trevlig blogg du har =)Hittade hit genom din kommentar hos Weronica/en mammas dag. Har lagt till dej på bloggkoll nu, blir roligt med en ny blogg att följa...

    SvaraRadera
  4. Proffsfotograf vet jag väl inte... Tänk om det vore så:) Jag har en ganska gammal kamera. En Canon EOS 300 D. Köpte den 2004, så det är dags att byta ut den. Den har 6 megapixlar.

    Är sugen på att byta upp mig till en 450 D. Eventuellt om jag får tag på en begagnad 400 D. Den fick ganska bra recentioner. Men pengar, pengar.. Ska renovera köket först.

    SvaraRadera
  5. 450 D har jag också tittat på, den har fått väldigt goda vitsord.

    Så ni ska renovera kök, vad roligt (eller jobbigt)!

    SvaraRadera