tisdag 17 februari 2009

Pastasås med rökt lax




Ännu en improvisationsmiddag. Så kallad Pastalax är väl kanske inte det roligaste att använda till en festmåltid, men jag tycker att den duger jättebra i en sås till vardags. Den är inte billig per kilo men billig per förpackning. Och gör man en matig sås i övrigt så räcker det med en förpackning (ca 20 kr) till fyra personer. 

Laxsås

1 paket pastalax
smör
1 morot
en halv purjolök
1 charlottenlök
rivet skal av en citron
pesto
Creme Fraiche
salt och peppar

Riv moroten på grövsta sidan av rivjärnet, låt mjukna i smör i en gryta på svag värme. Tillsätt skivad purjo, hackad lök och citronskal, höj värmen och låt fräsa en stund. Tillsätt pesto efter smak. (Jag tog bara ett någon matsked för jag ville ha den som en diskret bakgrundssmak till laxen och citronen). I med Creme Fraichen och laxen och låt puttra i några minuter. Smaka av med salt och peppar, jag använde vitpeppar. 

Resten av familjen åt detta med pasta, jag med sallad. Det blev jättegott och barnen mumsade i sig som bara den. Lax går alltid hem här.

4 kommentarer:

  1. Åh, vad gott det ser ut! Blir hungrig nu (har inte ätit frukost)!

    Kram: Sonja

    SvaraRadera
  2. Ajajaj, nu är det ju lunchdags! :)

    SvaraRadera
  3. Mmmm, vad gott det ser ut! Ska jag pröva.
    Eftersom ni gillar lax ska jag tipsa om min superenkla laxpasta:
    Hacka en lök och och låt den mjukna i en panna. Ta ur och ställ åt sidan. Låt ett stort lass färsk spenat mjukna i pannan och blanda sedan i löken. Salta och peppra. Koka spaghetti, häll av och rör i pesto. Blanda ner spenat/lök. Lägg i en skål och toppa med rökt lax. Gott!

    SvaraRadera
  4. Låter underbart, det ska jag helt klart prova!

    SvaraRadera