tisdag 3 februari 2009

Kusmi



En burk med Kusmité har hittat hem till mig. Jag har köpt tidigare men då bara som presenter. När en av butikerna i stan hade specialpris tyckte jag att jag kunde kosta på mig att köpa en alldeles egen burk. Jag har tittat på miniburkarna förut men kände att jag ville ha en större. Ingen skada skedd om téet skulle vara äckligt tänkte jag, man har ju den fina burken kvar. 

Det var inte lätt att välja smak, jag luktade mig igenom sortimentet flera gånger. Till slut föll valet på St Petersburg med smak av citrus, röda frukter och caramel.  I vanliga fall är citrus inte en smak jag föredrar i té men det här kändes som en bra kombination.

Jag har självklart provdruckit och det är gott, mycket gott! Det kanske inte skulle vara helt lättdrucket för någon som i vanliga fall bara dricker lätta och fruktiga téer, det här är ganska vuxet på något sätt. Jag märkte att det behöver dra ganska länge för att smakerna ska framträda ordentligt men sedan var det gott både med och utan mjölk. Det här ett té som passar bra att dricka på eftermiddagen, kanske med en bit mörk choklad eller en mandelbiscotti till.

Jag ger ett högt betyg till Kusmi så långt även om det inte är det godaste té jag druckit. Det kommer helt klart att göras fler inköp, kanske blir det ett grönt té med smak av mandel nästa gång?

3 kommentarer:

  1. Jisses vilken teexpert du är Elin!
    Vilket ÄR det godaste te du druckigt då?

    Kram!

    Louise

    SvaraRadera
  2. Det är svårt, det beror liksom på tillfälle och humör.

    Ofta är det nästan godast med ett helt vanligt Earl Grey (Twinings lösa téblad isåfall) men ibland kan det vara gott med ett fruktig téblandning, tex Himlagott från Kobbs med smak av kvitten, persika och grädde. Mums!

    En ny favorit när det gäller téblandningar är Mammas Mirakel från Kahls. Smakade den hos syrran för första gången för några veckor sedan och fastnade direkt. Kan inte hitta nån info på deras hemsida om vad det innehåller.

    Ett té som står mycket högt på listan är ett grönt té med hallon som jag brukade köpa i NZ. Helt vanliga tépåsar från Healtheries. Mmmm..

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Kobbs teer är det jag som har döpt och skrivit copyn till :)Det var en av våra kunder på byrån. Jag har provsmakat allihopa!

    Kram!

    Louise

    SvaraRadera