torsdag 13 oktober 2011

FRÖKEX








Dessa goda frökex gjorde jag förra veckan. Jag har gjort en liknande variant tidigare, men kunde inte receptet när jag nu blev sugen på dem igen. Detta nya recept kommer från Birgitta Höglunds Mat.
Kexen är verkligen jättegoda med bregott och en smakrik ost, och en stor kopp te till!


Frökex


1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
0,5 dl hela linfrön
2 msk pofiber
1 msk fiberhusk
0,5 dl ekologisk cocosolja utan smak
2,5 dl kokande vatten
0,5-1 tsk salt
flingsalt att strö över


Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Smält cocosfett i en kastrull, tillsätt vatten
och koka upp.
Häll vätskan över fröblandningen och rör om ordentligt. Smaka av om smeten är 
tillräckligtsalt.
Häll upp smeten på en plåt med bakplåtspapper, sprid ut till en tunn kaka som täcker nästan 
hela plåten. Strö över lite flingsalt.
Grädda mitt i ugnen i 150° ca 45 minuter. Ta ut och markera lagom stora fyrkanter med 
degskrapa.
Stäng av ugnen, ställ in plåten igen och låt torka i ungefär en halvtimme. 
Mina kex var inte helt torra efter denna halvtimme, så jag satte ugnen på 50° och ställde in plåten igen i ytterligare en halvtimme med ugnsluckan lite öppen.



3 kommentarer:

  1. Hej Elin!

    Mmm,så gott det ser ut! :) Jag blir alltid hungrig när jag kikar in här hos dig för du bjuder alltid på fina bilder av allt gott som du bakar och tillagar. Det vattnas i munnen helt enkelt. Kanske jag skulle ta och baka lite i morgon. :)

    Ser att du läser Niceville just nu. Vad tycker du om den? Själv tyckte jag mycket om den. :)

    Sköt om dig rara du och ha en strålande fin helg!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Du har magiska bakhänder!

    Kexen är EXAKT sådant som jag gillar. Kan tänka mig dem med Bregott, god ost och te

    Mums!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det där såg väldigt smarrigt ut!
    Och inte fett heller, bara nyttiga grejer. =o)
    Måste prövas snart. Tack för tipset!

    SvaraRadera