tisdag 4 oktober 2011

KOLAKAKOR MED LIME





Sega kolakakor är både enkla och alldeles utsökt goda, och jag har ett recept i min handskrivna bakbok som jag bakat massor av gånger genom åren. När jag i morse satt och bläddrade igenom ett nummer av Hembakat hittade jag ett recept som var lite annorlunda, dessa kolakakor var pimpade med både honung och rivet limeskal. Jag hade ingen honung hemma men bytte ut den mot samma mängd sirap, och då blev ju receptet i grunden ganska likt mitt gamla. Här kommer receptet från Hembakat:


Kolakakor med honung och lime


100 g smör
1 dl strösocker
rivet skal av en lime
1 msk honung (jag använde sirap)
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver


Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker poröst.
Tillsätt limeskal, honung, mjöl och bakpulver. Arbeta ihop till en deg.
Rulla ut till tre fingertjocka längder. Lägg på bakpappersklädd plåt och 
grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter. 
Skär sneda bitar medan kakorna är varma.



1 kommentar:

  1. Ah där fanns ju ett recept! Härligt Elin! Jag tycker du ska flytta ner till södern med din familj och starta café Elin! Du bakar så mkt härligt!
    Här skiner solen, hoppas hos dig med!
    Kram Anna
    ps. Tack för de fina orden om växthuset!

    SvaraRadera