måndag 24 oktober 2011

WORLD CHAMPIONS




















Den 23 oktober 2011 var en stor dag för Nya Zeeland. All Blacks spelade final mot Frankrike i Rugby World Cup på hemmaplan i Auckland, och när dom dessutom vann visste glädjen inga gränser vare sig i Nya Zeeland eller i vårt hus!

Här hemma satt vi självklart klistrade framför TVn (streamade matchen) uppklädda till tänderna och hejade fram vårt kära favoritlag. Vi hade dekorerat vardagsrummet med både flagga och andra nyzeeländska detaljer, och vi dukade upp en mysig brunch på soffbordet. Jag hade jobbat hela natten, men höll mig ändå utan problem vaken till lunchtid när matchen var över. Kaffe, sex stycken kexchoklad och en rejäl dos spänning gör en både fejkhög och fejkpigg kan jag berätta!

Att få se Richie McCaw lyfta bucklan var stort, och vi njöt av att få dela glädjen med våra vänner och alla andra kiwis trots att vi befinner oss på andra sidan jorden. Home sweet home-känslan var på topp, och vi överväger om vi verkligen kan vänta i ytterligare fjorton månader innan vi åker hem och hälsar på...


6 kommentarer:

  1. Hallå Elin!
    Wow vilket NZ-inlägg! Jag känner glädjen hela vägen från ert vardagsrum till vårt!!
    Så kul för NZ och på hemmaplan!
    Ett av mina härligaste sportminnen var att springa på tennismatcher under Australian Open 2001 i Melbourne. Jonas Björkman vann dubbeln det året med Woodbridge (eller hette han Woodford?!) och alla svenskar där nere var i extas! Underbart! Jag gjorde missen att åka hem till boendet för att se matchen på tv när jag inte fick tag på biljett. Det visade sig sedan att Björkman bjudit alla svenskarna på dricka på en bar efteråt för att tacka för stödet.Hade varit skoj att vara med på!!
    Förstår att ni längtar till NZ! Du får hitta ngt substitut land i Europa att besöka mellan resorna till NZ. För mig har det blivit Mallorca. Innan bara längtade jag och längtade efter Indien och Sydafrika nu har jag lugnat mig ngt, iaf medan lilleman är i springålder. Fast inte riktigt samma sak förstås för NZ är ju ert andra hem, det har aldrig Indien eller Sydafrika varit för mig. Däremot börjar Mallorca kännas alltmer hemma.

    Dags för fika! Ha en bra dag imorgon Elin!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Härligt!!!
    Ja, det har varit glädjeyra i två dar här nu. Men det förstår jag. Fast i hemlighet ville jag att Frankrike skulle vinna, för de har varit så "cocky" här i NZ, och betett sig lite illa tycker jag och många med mig. Men, men... Egentligen bryr jag mig inte så massa. Fattar 10% av vad som försiggår på planen och rugby är ändå inte min favoritsport. Fast action fyllt det måste jag medge! Jag satt och skypade med min syster i över 2 timmar medan matchen var på tv. Woops! =o) Kanske skulle ha brytt mig mer. Men i alla fall... Stort Grattis till All Blacks och ni såg ut att ha en mycket trevlig morgon!
    Ha en fortsatt bra vecka!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag har smygläst din blog lite då och då och tycker att den är väldigt mysig och underhållande. Jag backpackade runt i NZ i ett år och förstår din kärlek till det landet.
    Jag stor gillar dina bilder på din blog också.

    Julia

    SvaraRadera
  4. Anna,
    Roligt att glädjen märktes genom skärmen! :)
    Så surt att du gick miste om drinken med Björkman, det hade ju varit hur häftigt som helst.
    Ja vi får nog försöka skaffa oss ett substitutland så länge, det var en bra idé. Dags att börja reka lite på nätet och planera för någon framtida europaresa kanske.

    Tine,
    Har man inte intresse så finns är det ju ingen större idé att lägga två timmar att titta på TV, då var det bättre investerad tid att prata med din syster!

    Fröken Fräken,
    Vad roligt att du hittat hit, nu ska jag kika in hos dig!

    SvaraRadera
  5. Grattis till vinsten!! Hörde matchen på avstånd o såg systers sambo hoppa i soffa av o till c",)

    Säger som Anna, kanske ni kan hitta ett substitit land (norge!) mellan resorna till NZ?!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  6. Åh ja, det var en fantastiskt kul seger. Jag hittade din blogg i Sverige innan jag flyttade till NZ. Är här sedan en vecka tillbaka hos min kärlek som jag träffade - just det året som NZ senast var världsmästare. Kändes som att cirkeln liksom blev sluten nu.
    Vi träffades förra året och efter ett par resor fram och tillbaka beslutade jag mig för att lämna Sverige och följa mitt hjärta. Som alltid funnits där både för NZ och för min kärlek som jag aldrig kunnat glömma.
    Läs gärna min blogg; www.mittlivinyazeeland.blogspot.com

    SvaraRadera