måndag 31 oktober 2011

NÅGRA BÖCKER JAG LÄST





Det är på tiden att jag skriver lite om några böcker jag läst under hösten. Som vanligt blir det inga riktiga recensioner utan bara några korta ord om vad jag tycker om böckerna.

Ett litet snedsprång av Denise Rudberg var över förväntan bra. Elegant crime kallar Denise sin genre och det kan nog vara passande. Åklagarsekreteraren Marianne Jidhoff återvänder till sitt jobb efter makens död. Väl där får hon uppdraget att tillsammans med polisen arbeta på ett fall där en finansman blivit mördad utanför sitt hem på Östermalm. Det är spännande och ganska välskrivet och jag blev positivt överraskad när jag läste boken. Detta är första delen i en svit böcker, och jag ser faktisk fram emot nästa del!

Sarahs nyckel av Tatiana de Rosnay har jag skrivit ett par rader om redan tidigare. Men den är så bra att jag vill uppmärksamma den igen. Andra världskriget har alltid intresserat mig, och detta är en mycket välskriven roman som utspelar sig både under kriget och tvåtusentalet. Den judiska flickan Sarah  i Paris gömmer sin lillebror i garderoben i samband med att familjen arresteras tillsammans med många andra judiska familjer under Vel'd'Hiv. Hon låser garderobsdörren och lägger nyckeln i fickan, är övertygad om att hon snart ska komma tillbaka och släppa ut sin bror. Ni kan ju tänka er hur det går. Sextio år senare ska en journalist skriva en artikel om denna dag i Frankrikes historia, och i sina efterforskningar finner hon då Sarahs familjehistoria. Detta är en otroligt bra bok, både välskriven och gripande, och har helt klart intagit en plats på min topplista. Både läsvärd och tänkvärd, en bok man aldrig glömmer. Den finns även filmatiserad, jag ska helt klart se den.

Hittebarnet av Katerina Janouch är tredje delen i serien om barnmorskan Cecilia Lund. Jag har läst alla tre som förströelse, men blir mindre och mindre imponerad för varje bok. Tanken må vara god och jag gillar att böckerna utspelar sig i förlossningsvärlden. Men jag tror att det är Katerinas sätt att skriva som inte tilltalar mig, jag blir uttråkad och gillar inte alls språket. Jag läste ut boken men nästa del i serien får nog ligga kvar på butikshyllan.

Det fördolda av Michael Hjort och Hans Rosenfeldt är en riktigt bra kriminalroman. Jag kommer in i handlingen direkt och har svårt att lägga ifrån mig boken. Huvudpersonen -kriminalpsykologen Sebastian Bergman- förlorade sin familj i tsunamin i Thailand, och efter det har han mist både sitt jobb och de goda sidor han hade. Han är både osympatisk och bitter, och lever ett väldigt självdestruktivt liv. Men nu råkar han hamna mitt i en utredning som leds av hans före detta kollega på Riksmordkommissionen, och vi får följa den udda kriminalpsykologen både genom utredningen och hans personliga förehavanden. Det är spännande och välskrivet, och även om Bergman känns lite stereotyp så är det trots tragiken ganska underhållande att läsa om honom. Jag ser väldigt mycket fram emot kommande böcker i serien!

Niceville av Kathryn Stockett kan väl inte ha undgått någon, den är liksom överallt just nu. Och jag förstår varför, den är otroligt bra! Boken utspelar sig på sextiotalet i den amerikanska södern, och handlar om svarta hembiträden och deras vita arbetsgivare. Här finns både sorg och skratt, och trots de svartas situation inger storyn massor av hopp och glädje. Anna har skrivit en jättebra recension som ni kan läsa här, jag håller med om vartenda ord! Denna bok är måste-läsning!

Livläkarens besök av P O Enquist var riktigt läsgodis för mig som är extremt historieintresserad. Det är danskt sjuttonhundratal när Johann Friedrich Struensee anställs som den sinnessjuke kung Christian den sjundes livläkare. Fyra år senare avrättas Struensee, men vi får följa kungen och hans livläkares mycket speciella relation under dessa år. Det är mitt under upplysningen, och stora förändringar sker i hela Europa. Romanen är välskriven och spännande, och porträttet av kung Christian och hans sjukdom känns genuint trots att det är så väldigt tragiskt. Läsvärt!

Elsas Värld av Sofi Fahrman tänkte jag mig som lite ytlig förströelse när jag egentligen inte var på riktigt humör för att sätta tänderna i något annat. Och visst fungerade den som tidsfördriv, men bara knappt. Jag tänkte flera gånger lägga den åt sidan, men läste ändå klart den. Jag kanske trots allt behövde en liten dos New York-glamour när hösten påbörjade sitt intåg.


5 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg Elin! Nu har jag fått såväl inspiration som tips på böcker! Till skillnad från mig, är du jätte duktig på att kortfattat skildra en bok och på dessa rader väcka nyfikenhet och läslust!
    Hoppas du haft en bra dag! Här har vi kalasat på champinioncrepes ikväll. Smarrigt!
    Vi hörs!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Bra med lite boktips. Är inne i en läsperiod igen, men har svårt att välja böcker. Har för första gången i mitt liv låtit bli att läsa klart en Koontz-bok! Det trodde jag aldrig, men men. Tyckte (hör och häpna) att det bara kändes som slöseri med tid. Läser nu istället Lars Adaktussons bok "Världens bästa story". Inte någon skönlitterär bok direkt, men ganska intressant om man är på rätt humör.

    SvaraRadera
  3. Tack för välskrivna små recensioner! Nu väntar julen och jag önskar mig alltid böcker. Denise bok är jag sugen på och flera andra av de du läst. Sofi F:s böcker hoppar jag över ;)

    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Hej!! Så bra med boktips.
    Håller på med Sarahs nyckel, ska igenom den!
    Läste en plats om Hittebarnet, tänkte att den serien ska jag ha tag i, måste ge den en chans iaf.
    Niceville är oxå en bok jag hört om, måste jag oxå få tag i!!

    Ha en fin dag, Klem Anna

    SvaraRadera
  5. Kul att ni gillar boktips!

    Anna, så bra att du kunde få lite inspiration av mitt inlägg. Det är inte alltid läslusten är på topp, ibland kan man behöva lite hjälp utifrån.

    Anders, tack för att du påminde mig om Koontz! Har inte läst något av honom på jättelänge, det måste jag åtgärda.

    SvaraRadera