tisdag 25 oktober 2011

LEDIG TISDAG




Lite tidningsläsning i soffan hos mig idag, extra roligt när jag får läsa
om nyzeeländska viner.




Mycket grått och plommon hos oss just nu.


Så skönt det är med en ledig dag efter tre jobbnätter, det är min enda ledighet innan det är dags för ytterligare fem dagars jobb. Inga måsten förutom lite chaufförsservice åt barnen, jag unnar mig en lugn dag för återhämtning. Lite te, lite kaffe, lite läsning och lite dagdrömmande om framtiden. 

Även om jag tycker att det är viktigt leva NU, att vara närvarande i stunden och försöka vara tacksam över det man har, så kan det behövas en del tankeverksamhet och planering för att nå sina framtida mål. Och just nu är en sådan tid då vi som familj behöver överväga saker och ta en del små beslut för att staka upp riktningen för de kommande åren. Sedan kanske det inte alltid går som man tänkt, och saker kan hända (både positiva och negativa) som man inte styr över. Men gemensamma mål, drömmar och projekt svetsar samman och gör livet spännande att leva.

Nu är det dags att avsluta detta inlägg och drömma vidare en liten stund!


8 kommentarer:

  1. Hej Elin!
    Ett inlägg helt i min smak! Kan bara hålla med i det du skriver om att gemensamma mål och drömmar förenar och lyser upp vardagslivet. Särskilt resplaner är en favorit i vårt hus!!!
    Spännande att ni har en del funderingar och drömmar att ta ställning till!
    Hoppas du fortsatt ha en riktigt skön ledig dag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Min smak med! Känner den sköna känslan av att vara ledig och njuta av det men också att tänka på något spännande, något som kanske gör att det pirrar till lite extra.

    Så vackert med det gråa och inslagen av plommon. En dag utan måsten behövs när arbetet är intensivt. Jag känner av en förkylning och skulle helst av allt vilja vara hemma med.

    Tack för dina gulliga rader efter Turkietresan!

    Stor kram

    SvaraRadera
  3. Jag gillar färgkombinationerna hemma hos er.

    Vi går i samma tankeverksamhet just nu. Ja tycker det kan vara spännande och kul med planeringar för framtiden. Man kan inte alltid leva i nuet man måste vara lite realist ibland också. Hoppas att ni får uppleva era drömmar och att det blir som ni tänkt.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Hittade din blogg via fröken fräkens och blir så glad att jag kikade in. Fina foton och mysig stämning. Har inte läst så mycket men det jag har sett o läst är apa-bra!
    Planering ja, tycker det är roligt o inte minst viktigt att sätta upp mål och riktlinjer för sig själv o för familj. Just nu lever vi i en av våra drömmar o mål men det känns som att det är hög tid att börja fundera på framtiden o vad vårt nästa drag ska vara. Svårt att leva carpe diem hela tiden, men jag försöker så gott jag kan.
    Ha en skön onsdagkväll!

    Åsa

    SvaraRadera
  5. Men visst är det så! Gemensamma tankar, drömmar och mål är starkare än en persons tankar. Om man nu tror på sånt, och det gör jag. =o)
    Låter som du haft en mycket trevlig dag och fått mysa för dig själv en stund. Man behövr dt ibland.
    kram och ha en fortsatt fin vecka!

    SvaraRadera
  6. Måste fråga, jag hittar inget som liknar pärlsocker här i NZ. Gjorde du eller vad?
    Hälsningar Åsa

    SvaraRadera
  7. Hej Elin!

    Vilken härlig känsla jag får av ditt inlägg! Varmt, lugnt och så klokt! :)

    Jag kan tänka mig att de där lediga dagarna är guld värda när de dyker upp. Dagar att njuta av och göra det som DU vill och den känsla jag har fått är att du är väldigt duktig på just det: att njuta, varva ner och ladda batterierna.

    Jag har också drabbats av plommon-kärlek denna höst och föll huvudstupa för läckra ljuslyktor hos Village som nu lyser upp i vårt tv-rum.

    Det låter som ni har många spännande beslut att ta i er familj framöver. Och gemensamma drömmar och projekt är härliga och halva nöjet är dessutom att planera och drömma tillsammans. Här hemma har vi nyligen både planerat och beslutat oss för spännande saker som ska hända nästa år. Roligt att längta tillsammans!

    Tack för fina gratulationer (i morgon blir det tårta)och en aldrig sinande ström av omtänksamma och fina kommentarer från dig Elin. Du sprider så mycket gädje och värme omkring dig. :)

    Ha en fin helg tillsammans med de dina!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  8. Anna,
    Ja jag har nog gissat att det pratas mycket resor hemma hos er! :) Det är alltid roligt att ha någon resa att se fram emot, och jag kan tycka att planerandet är nästan lika roligt som själva resan.

    Lotta,
    Hoppas att du mår bättre nu, förkylningar är inte roligt.

    Fröken fräken,
    Spännande att ni också har en del att fundera på och planera inför framtiden.

    Åsa,
    Vad roligt att du hittade hit! Visst behöver man planera och drömma, man kan inte bara leva för dagen.

    Tine,
    Hoppas att allt är bra i NZ!

    Åsa,
    Pärlsocker finns inte i NZ, så det får du be någon skicka om du vill baka bullar. :)

    Lotta,
    Tack snälla du för dina ord! Så roligt att även ni har planer och drömmar att längta efter.
    Du har nog rätt i att jag är väldigt bra på att vila och ladda om, jag prioriterar det verkligen när jag är ledig. De flesta trista "måsten" kan för det mesta göras en annan dag.
    Ja denna plommonkärlek verkar komma till mig nästan varje höst. Och just denna höst finns det ju så himla mycket fint i butikerna.

    Stor kram till er alla och tack för era fina ord!

    SvaraRadera