fredag 7 oktober 2011

LAMMGRYTA





Denna maträtt ser kanske inte mycket ut för världen, men var så god att jag nästan slickade tallriken efteråt. Idag fick vi en leverans av tjugo kilo lammkött, och jag tog direkt tillvara sådant jag ville göra gryta av. Jag tillagade maten under sex timmar i vår crock pot, men det går naturligtvis lika bra att låta grytan puttra på spisen under ett par timmar eller tillagas på låg värme i ugnen.

Som vanligt när jag lagar mat är jag dålig på att följa recept, jag går mest på känsla och häller i lite av varje i svårbedömda mängder. Men ni ska i alla fall få veta innehållet.


Elins improviserade lammgryta


Grytbitar av lamm
Smör
Gul lök
Trattkantareller
Morot
Blekselleri
Kalvfond
Salt
Vitpeppar
Soja
Rödvin
Dijonsenap
Vispgrädde
Ev vetemjöl till redning


Bryn grytbitarna och löken i omgångar i smör och lägg över i gryta eller crock pot. Skiva morot och blekselleri och tillsätt tillsammans med kantareller, salt, peppar, soja, rödvin och lite dijonsenap. Låt puttra i grytan tills köttet är riktigt mört (alt kör i crock pot i ca 6 timmar på low).


När köttet var klart silade jag av buljongen och lät den reducera till ungefär hälften i en kastrull. Tillsatte vispgrädde och sedan köttet, lät allt koka ihop i några minuter, redde med lite vetemjöl och smakade av med salt och peppar.


Jag åt grytan med smörstekt vitkål, resten av familjen åt potatis. Lite persilja på toppen var allt som behövdes till, men lite inlagd gurka hade förstås varit gott.




Ja det var vår fredagsmiddag. Alla i familjen åt, åt och åt, och den gryta jag trodde skulle räcka till tre måltider för hela familjen räckte bara till en middag plus ett par matlådor. Men det får sägas vara ett gott betyg!


2 kommentarer:

  1. Vad du kan! Du lagar och bakar så det alltid ser så gott ut.

    Det här ska jag testa. Det ser jättegott ut!

    Kram och trevlig helg Elin

    SvaraRadera
  2. Kul att hitta en blogg som (delvis) handlar om Nya Zeeland! Jag spenderade en termin där för ca tio år sen, först i christchurch och sedan i Auckland. Spec. A-land älskade jag, vilken underbar stad!! Även om jag aldrig skulle vilja bo där igen så vill jag gärna dit på besök nån gång i framtiden. Fast lammstek fick jag totalt nog av sedan min tid där:) //Tanja

    SvaraRadera