onsdag 19 oktober 2011

LAXPAJ








Kvällens middag blev en laxpaj, superenkelt och supergott! Allt i ett, det gillar jag. Och för en gångs skull höll jag hyfsad koll på mängderna, så här kan ni faktiskt få ett detaljerat recept. Jag tog det som fanns hemma, men både kryddor och annat innehåll kan naturligtvis varieras. Dill vore tex gott istället för de provencalska örtkryddorna, spenaten kan bytas mot broccoli, och rödlöken kan mycket väl bytas mot purjo. Och varför inte använda chorizo istället för lax!


Laxpaj


250 g rökt lax
1 rödlök
100 g färsk babyspenat
3 ägg
2 dl creme fraiche
2 dl riven smakrik ost
örtkryddor provencale
vitpeppar


Tärna laxen och lägg i smord pajform. Strö över hackad rödlök och färsk spenat.
Rör samman ägg, creme fraiche och ost tillsammans med kryddorna och häll över laxen
i pajformen.
Grädda i 200° ca 25 minuter.



4 kommentarer:

  1. Mums så smarrigt det ser ut Elin! Jag blir riktigt pajsugen! Ikväll har jag packat in Tjejmiddag boken till min syster. Kunde inte låta bli att tjuvkika lite och såg då ett recept på potatiskakor som jag förstås var tvungen att prova till middagen. Dock satte sonen i ett obevakat tillfälle upp ugnen från de 190 graderna till 250 grader med varmluft. Oh my, det började lukta bränt efter en stund! Men de klarade sig tack och lov!! Fick lite bränt i kanterna bara.
    Den där pajen måste jag prova.
    Tack för tipset!
    Ps. Vad tycker du om Niceville?

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Mmmm, laxpaj!! Jag som har en HEL laks i frysen, dock inte rökt. Kanske funkar iaf c",)

    Gillar mat tips, jag blir så blank på idéer ofta...

    Klem Anna

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Det där såg gott ut. Jag gjorde en laxpaj i förra veckan men den har stekt lök som bas med en massa dill i och så rökt lax, smat äggstanningen och ost. Supersmarrigt!
    Ska nog prova denna nästa gång, passar bra nu när vi har sommar och man vill äta lite enklare och lättare på varma kvällar.
    Tjingeling Anette :-)

    SvaraRadera
  4. Mmm, så gott det ser ut och lax i alla dess former är en stor favorit här hemma. Tack för tipset, det får vi definitivt testa någon gång och paj kan man aldrig få för mycket av, eller hur? )

    Här blir det chili con carne ikväll. Även det en favorit här hemma. :)

    Ta hand om dig vännen och ha en fin torsdag!

    Kram Lotta

    SvaraRadera