tisdag 23 augusti 2011

ÄNTLIGEN!





Äntligen har jag lyckats läsa klart denna bok! Som jag skrivit tidigare är det inte bokens fel, jag har bara inte fått ordning på mitt läsande.

Vårlik av Mons Kallentoft är en bra deckare, precis som hans tidigare böcker om kriminalinspektör Malin Fors. Vi får följa Linköpingspolisen som med Malin i centrum löser ännu ett mord, eller i själva verket flera mord där vi i till en början har två små flickor som sprängs till döds då en bomb exploderar i centrala Linköping. Parallellt med polisens arbete handlar boken mycket om Malins privatliv som varken är enkelt eller harmoniskt. Själva deckarstoryn tycker jag är både bra och spännande precis som i övriga böcker av Mons Kallentoft, men jag kan känna att Malin ibland blir lite väl överdriven och stereotyp. Men vad vet jag, med tanke på allt hon varit med om och hur trasig hon är, kanske hon reagerar fullständigt logiskt?

Kort och gott var boken både bra läsvärd. Med viss reservation får jag väl skriva, eftersom jag har läst boken uppdelad på cirka tjugo lästillfällen vilket gör det lite svårt att få ett bra grepp om storyn.

3 kommentarer:

  1. Jag började läsa på Höstoffer en gång. Men några kapitel in i boken så lyckades den inte fånga mig alls. Vet inte varför riktigt. Det du skriver om Malin kan jag nog minnas och känna igen. På nåt sätt är alla de där kriminalinspektörerna lite lika varann. Lite sorgsna, med trassligt privatliv och arbetsnarkomaner.
    Sen funderar jag lite på varför så många skriver kriminalromaner utifrån samma koncept. De väljer en stor/medelstor svensk stad, gärna vid kusten. Huvudrollsinnehavaren är som beskrivningen ovan. Och så skriver man gärna i en dåform och en nuform och hoppar däremellan. Mördaren ligger alltid steget före.
    Men... det är ett vinnande och säljande koncept dock. Så jag förstår varför.
    Men det känns inte alls unikt.
    Viveka Sten, Läckberg, Mankell... samma sak på nåt sätt. Men ändå förvånansvärt bra var och en för sig.
    Ska jag ge Kallentoft en chans till?

    SvaraRadera
  2. Trevligt med en recension Elin! Kan hålla med Jenny, många deckare följer samma format men det funkar uppenbarligen. Jag tycker om en deckare då och då men det får inte vara för stereotypt och tunt med dålig research.

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Hej Elin!
    Ska bli spännande att se vad du tycker om din kommande bok. Såg att den var av Katerina Janouch. Jag läste ut En passande hämnd av Elizabeth George igår kväll. Tyckte den var lite trög inledningsvis men sen blev den betydligt bättre. Hade bokcirkel igår kväll i byn och vi pratade lite om Elizabeth George och några som läst mkt av henne tyckte att de senare böckerna inte var fullt så lättlästa och intressanta som de tidigare. Har du läst gamla eller nya? Nu väntar en ny deckare av min danske deckarfavorit.
    Ha en toppen dag Elin!
    Kram Anna

    SvaraRadera