torsdag 7 juli 2011

EN PROMENAD PÅ STAN



Idag hade jag ett par ärenden inne i stan, och passade även på att strosa runt lite i Gamla Gävle. Det är så vackert med de smala kullerstensgatorna och alla gamla trähus som är målade i olika färger. Tyvärr glömde jag att byta objektiv på kameran innan jag åkte hemifrån, så jag blev minst sagt begränsad i mitt fotograferande. Men det kan inte hjälpas, även om det hade varit bra med lite mer vidvinkel.  

Jag och Niklas hade ju turen att få vara hus- och hundvakter i Gamla Gävle en sommar för många år sedan, och det var väldigt speciellt. Vi bodde i ett jättecharmigt hus med massor av rum, och efter ett par veckor vande vi oss så smått vid turisterna som ständigt stod och kikade in genom fönstren. Men visst tog vi vår tillflykt till övervåningen ibland, det ska erkännas. 



Å vad jag gillar detta! Visserligen många hus på liten yta, men dom är ju så fina!



Så fint med rosorna som ramar in entrén.



Undrar vilket av husen jag skulle välja? Inte tegelhuset i bakgrunden i alla fall! :)



Majas var en ny bekantskap för mig, och hit kommer jag definitivt att återkomma!



Jag drack en kopp kaffe under ett äppelträd på Majas otroligt vackra innergård, 
omgiven av (visserligen överblommade) syrénbuskar. Jag hade en bok med i handväskan, och 
satt här en lång stund och njöt i den svalkande skuggan. 
Här fick man ta sitt fika med ut, sitta i lugn och ro och sedan betala innan man gick. 
Vilken oas mitt i stan!



Ett besök i en antikbutik blev det också. Mycket fint att titta på, men jag köpte inget. 


Ja det var min eftermiddag. Det kommer definitivt att bli fler besök på mysiga Majas i sommar. Då ska jag försöka få med mig rätt objektiv till kameran så att jag kan få bilder från den fina innergården.


2 kommentarer:

  1. Har avrit i Gävle ett par gånger, men aldrig besökt den gamla delen av staden. Otroligt fint!!
    Påminner mig mycket om Gammelstad utanför Luleå, som jag för övrigt rekommenderar att du besöker om du är i krokarna. =o)
    Är det nåt jag saknar i NZ, så är det de gamla kvarteren, gamla bevarade vackra husen och allt det där som de europeiska länderna har en hel del av. men man kan inte få allt här i livet. =o)
    Ha en bra helg!
    kram

    SvaraRadera
  2. Hallå Elin!
    En sån massa kul inlägg det fanns här ikväll!
    Gamla Gävle ser verkligen super mysigt ut! Charmigt! Dit skulle jag vilja fara vid tillfälle! Förstår att det var en upplevelse att vara husvakt där.
    Kram Anna

    SvaraRadera